Veelgestelde vragen

Heb je vragen? Dan ben je op de goede plek!

Aanmelden

Vragen over het aanmelden.

Om te kunnen starten heb je volgende dingen nodig:

  • Een laadpaal met de mogelijkheid om een backoffice verbinding te maken. Ook wel ocpp verbinding genoemd.
  • Bij voorkeur een dynamisch energie contract vanwege de bespaarmogelijkheden, maar een variabel of vast contract kan ook. En met een hoog/laag tarief zijn ook besparingen mogelijk.

Er zijn 2 mogelijkheden:

  • Je hebt een email ontvangen maar nog niet op de verificatie link gedrukt of je hebt de link te laat gezien zodat deze niet meer geldig was.
  • Je hebt op de verificatie link geklikt en bent op de website geweest om alvast een deel in te vullen.

Niet op de verificatie link gedrukt of link vervallen

Begin de aanmeld procedure opnieuw door op de “Start nu” button te drukken. Mocht je onverhoopt de melding krijgen dat het email adres al bestaat dan heb je al een account. Je kunt dan gewoon voor login kiezen. Zie hieronder hoe dat gaat.

Je wilt het aanmelden voortzetten (bijv op een ander apparaat)

Kies op de website de “Login” button vul je email adres in. Wacht op de toegangscode die je in je email krijgt en vul die in. Vervolgens kom je weer in het aanmeld gedeelte waar je gebleven was.

Allereerst probeer er achter te komen of je laadpaal een backoffice verbindingsmogelijkheid heeft, ook wel ocpp verbinding genoemd. Dit staat eigenlijk altijd wel vermeld bij de technische specificaties. Daar kun je meestal simpel achterkomen door even te googlen op je laadpaal merk en model. Je kunt het uiteraard ook navragen bij je laadpaal leverancier. Als je laadpaal geen backoffice verbindingsmogelijkheid kun je onze oplossing helaas niet gebruiken.

Dat je geen techneut pursang bent is niet erg. Je laadpaal leverancier weet de gegevens wel en kan je vast verder helpen. Verwijs hem naar onze website voor de instellingen. En van hem heb je weer Laadpaal-Id en geconfigureerd vermogen nodig, om in te vullen bij de aanmelding.

Opmerking: Als je een laadpaal beheer abonnement hebt heeft het overigens geen zin om bij het beheer bedrijf te vragen de instellingen te wijzigen, dat is iets wat ze niet kunnen regelen voor je. Dat kan alleen de leverancier of Je kunt het eventueel zelf.

We hebben ervoor gekozen geen wachtwoorden te gebruiken om in te loggen omdat we ze dan ook niet hoeven op te slaan. Maar nog belangrijker, jij als gebruiker hoeft ook geen wachtwoord te onthouden. De reden dat we dit doen is een veiligheidsafweging. Omdat veel gebruikers hetzelfde wachtwoord gebruiken voor verschillende sites vinden wij het te gevaarlijk om wachtwoorden op te slaan. En omdat we geen wachtwoorden opslaan kunnen ze ook niet door hackers gestolen worden. Dit betekent niet dat we onzorgvuldig met jou gegevens omgaan, integendeel, we doen alles wat technisch mogelijk is om je data te beschermen tegen hackers. Maar de realiteit is helaas ook dat 100% bescherming niet bestaat. Dus we wegen zorgvuldig af wat we wel en niet opslaan.

Laadpaal instellen

Hoe configureer ik de backoffice instellingen van mijn laadpaal.

Wat is een backoffice

Slimme laadpalen hebben de mogelijkheid om een zogenaamde backoffice verbinding te maken. Een backoffice is server software die bedoeld is om met jou laadpaal te “praten”. Hij wordt ook wel ocpp verbinding genoemd. Omdat het protocol (de taal) waarin de laadpaal met het backoffice praat “ocpp” wordt genoemd. De functie van een backoffice is het op afstand monitoren en besturen van een laadpaal. Een backoffice vervult vele functies we noemen de belangrijkste:

  • Authoriseren van laadpassen.
  • Monitoren van de laadaansluiting. (bijv: aan het laden of vrij)
  • Registreren van start en eind-tijdstip laadsessies.
  • Registreren van hoeveel kWh er geladen wordt.
  • Configureren van de laadpaal.
  • Beheren van laadprofielen. (wanneer en hoe snel er geladen kan worden)
  • Eventueel herstarten of geforceerd vrijgeven van laadkabel.

 

In de loop van de tijd zijn er verschillende versies van het ocpp protocol ontwikkeld. Deze worden bedacht en beschreven door de open charge alliance. Er zijn er 3 populair: ocpp v1.5, ocpp v1.6 en ocpp v2.0.1. De backoffice servers van SlimladenService.nl ondersteunen alleen v1.6 en v2.0.1. De meest gebruikte is momenteel v1.6. Bij veel laadpaal fabrikanten wordt v2.0.1 wel aangeboden maar is vaak nog niet gecertificeerd en de kans is groot dat deze nog fouten bevat. Ons advies stel v1.6 in als je keuze hebt tussen de protocollen.

Wat zijn de instel gegevens

Voor een standaard verbinding zonder encryptie gebruik je:
url => ws://ocpp.slimladenservice.nl

Voor een verbinding met encryptie gebruik je:
url => wss://ocpp.slimladenservice.nl

Protocol => ocpp 1.6 of ocpp 2.0.1

Als je een laadpaal ID kan instellen gebruik dan het serienummer van de laadpaal. In veel gevallen gebeurd dit automatisch door de laadpaal software.

De backoffice instelling doe je met de Alfen “ACE service installer” configuratie tool. Deze kun je van de alfen website downloaden. Als je geen account hebt moet je er een aanmaken. Vervolgens heb je toegangscode en password nodig van je laadpaal. Als je toegang hebt tot je laadpaal zet je de verbinding in 3 stappen.

Stap 1

Selecteer links “General” en selecteer in de “Backoffice preset” de waarde: “<Manually enter backend settings>”.

Stap 2

Selecteer links “Network profile 1”
Afhankelijk of je laadpaal een vaste ethernet verbinding heeft of een data-sim heeft geplaatst kies je “Wired (Ethernet)” of “Mobile”.
als “Protocol” kies je “OCPP 1.6”
voor de “CSMS URL” vul je in “ws://ocpp.slimladenservice.nl/ocpp”

Stap 3
Druk op “Save”
En herstart/reboot de laadpaal.
De verbinding moet nu binnen 2 minuten tot stand komen.
Gebeurd dat niet dan heb je in het bovenstaande een invul fout gemaakt, de laadpaal heeft geen internet verbinding, of je hebt niet het juiste “laadpaal Id” bij je aanmelding ingevuld. De laadpaal Id moet iets zijn van ACE0xxxxxx. Dit is het serienummer van je laadpaal.

Opmerking 1: Op dit moment werkt ocpp 2.0.1 bij alfen nog niet helemaal goed. Dus voor nu graag alleen ocpp 1.6 gebruiken.

Opmerking 2: Geen wss:// gebruiken, secure verbindingen werken niet helaas (root certificaten ontbreken).

Als je de beschikking hebt over de easee installatie app kun je daar “SlimladenService.nl” als operator selecteren. Zodra je dat gedaan hebt en je hebt het serienummer goed ingevuld in het veld “Laadpaal-Id” bij het aanmaken van je account, dan moet de connectie binnen enkele minuten tot stand komen. Zodra je een groen wolkje bij je laadstatus in je app hebt, ben je er helemaal klaar voor.

Heb je geen easee installatie app dan moet je je leverancier even vragen dit voor je te doen. Bij het aanmaken van je account vul je als “Laadpaal Id” het serienummer in van je laadpaal.

In de meegeleverde gebruikers software is het mogelijk de “OCPP Websocket connection” in te stellen. Stel deze als volgt in:

URL => wss://ocpp.slimladenservice.nl/ocpp

Charge Point identity => Het serienummer van je wallbox

Password => Kun je leeglaten wordt niet gebruikt

Niet vergeten het serienummer ook in te vullen bij je registratie/aanmelding in het veld “Laadpaal Id”.

Aandachtspuntje: Mocht je de eco-modus ingeschakeld hebben, deze moet je weer uitschakelen.

App “Auto opl.”

Vragen over het gebruik van de slimladen app.

Dit zijn de stappen die je minimaal moet doen voor je kunt beginnen

Registratie gegevens invoeren

Vul je registratie gegevens in (email + security code).

Voeg je auto toe

Kies onderaan de tab “Instellingen” en dan “Auto’s” klik op “Voeg auto toe”
Het is belangrijk dat je de accu capaciteit en de maximum (AC) laad snelheid correct invuld. Dit zijn belangrijke parameters voor de bespaar berekeningen die het systeem maakt.

Leer laadpas(sen) in

Als je laadpaal een laadpas lezer heeft.
Kies onderaan de tab “Instellingen” en dan “Laadpassen” klik op “Inleren nieuwe laadpas”
Houd vervolgens de laadpas die je wil gaan gebruiken voor de lezer van je laadpaal. Deze zal geweigerd worden maar is nu wel ingelezen doordat de leermodus aan stond.
De zojuist toegevoegde pas staat nu in het lijstje van laadpasen met tussenhaakjes de inlees tijd. Wijzig nu (potloodje clicken) de zojuist ingelezen laadpas. Verander de laadpas omschrijving in de naam van de laadpas leverancier of een andere omschrijving waardoor duidelijk is welke pas het is. Configureer de laadpas verder naar behoefte.

Tip: Start niet meteen het inleren van een volgende pas maar configureer de pas eerst anders weet je mogelijk niet meer welke pas waar bij hoort.

Configureer de nieuwe laadpas

Kies onderaan de tab “Instellingen” en dan “Laadpassen” druk op het “potloodje” van de nieuwe pas en voeg de voorkeur auto toe.
Het schakelaartje met “Alleen voorkeur auto laden” zet je in de gewenste positie. Als deze “Aan” staat en er is een voorkeur auto geselecteerd dan is de auto “hard” gekoppeld aan de laadpas. Dat betekent dat je bij een laadsessie niet de mogelijkheid meer krijgt om een andere auto te kiezen. Hetgeen in veel gevallen wenselijk is, zeker als het een zakelijke laadpas betreft die aan het eind van de maand verrekend moet worden.

Je bent nu klaar om te starten!

  1. Sluit de auto aan op de laadpaal
  2. Houd je laadpas tegen de lezer
    De laadpaal zal normaal gesproken binnen een seconde of 10 beginnen met laden.
    Tip: Veel auto’s laten op dat moment op het dashboard zien hoe vol de accu is.
  3. Je ontvangt een notificatie “Laden gestart” op je telefoon
    Start de “Auto opl.” app door hierop te klikken of start de app via het icoon.
    Voer het percentage dat de accu vol is in. Doe dit zo nauwkeurig mogelijk zodat de bespaar algorithmes maximaal hun werk kunnen doen.
  4. Maak de afweging tijdstip accu vol en kosten
    Als je maximaal snel wilt laden omdat je snel weer weg moet kies je de eerste optie, die zorgt ervoor dat de laadpaal op vol vermogen je auto gaat laden. Alle andere opties leveren een besparing op door een slimme besturing van je laadpaal. Als je je keuze hebt gemaakt wordt die doorgestuurd naar je laadpaal. Als dat goed is gegaan zie je in het “venster” van je symbolische weergave van je laadpaal de eindtijd.

Er is ook een mogelijkheid de laadtransactie met de app te starten. Nadat je je auto hebt aangesloten druk je op het “play” symbool in de symbolische weergave van je laadpaal. De laadpas die je onder de “Configureer start knop” hebt geprogrammeerd wordt nu gebruikt om het laden te starten. Dit wordt een “remote” start genoemd. Voor eigenaren van laadstations die geen pas lezer hebben is dit overigens ook meteen de enige mogelijkheid.

Je hebt 2 mogelijkheden om de laadkosten te declareren:

Optie 1: Handmatig via een excelbestand

Je krijgt van ons aan het eind van elke maand een (zeer) uitgebreide excelbestand, via email, met daarin een exacte specificatie van de door jou gemaakte laadkosten. Daarin is ook keurig de btw uitgesplitst zodat jouw baas die ook netjes kan terug claimen. Deze dien je in bij je baas en die betaald jou uit.

Optie 2: Automatisch via de werkgever

Als je werkgever ook met ons werkt is het heel eenvoudig. Jouw werkgever registreert jou als werknemer met je emailadres van je slimladenaccount en dan gaat voor de rest alles automatisch. Je krijgt dan op de 25ste van de maand de laadkosten van de vorige maand uitgekeerd.

Loadbalancing zorgt ervoor dat de elektrische installatie niet overbelast kan raken door de laadstroom te beperken als andere apparaten ook veel stroom gebruiken zodat het totaal niet boven een ingesteld maximum komt.

Dat is goed voor de veiligheid maar niet optimaal om maximaal te kunnen besparen. Onze algorithmes gaan er vanuit dat we altijd over het maximale laadvermogen van de laadpaal kunnen beschikken. Over het algemeen is de invloed beperkt omdat het een veiligheidsmaatregel is. Om te voorkomen dat, door ingrijpen van de loadbalancer je niet met een volle accu weg kunt, raden we aan om de eindtijd niet te krap te kiezen. Als je bijvoorbeeld ’s morgens om 8 uur weg wilt, kies dan een eindtijd die een uurtje speling geeft. Voor het voorbeeld zouden we dan een eindtijd van maximaal 7 uur aanraden. Dan is er nog tijd om de accu alsnog vol te laden, dat doet het algorithme dan automatisch.

Voor elke nieuwe gebruiker, dus zowel voor de eigenaar als ook voor elke gebruiker wordt altijd een “virtuele” laadpas aangemaakt. Deze kun je ook niet verwijderen of aan een andere gebruiker toekennen. Deze pas kun je in je laadpas overzicht herkennen doordat deze begint met App-XXXXXXXXXX. Als je geen “echte” laadpassen kan gebruiken simpelweg omdat jouw laadpaal geen nfc lezer heeft dan gebruik je deze pas om een laad sessie te starten.

Deze “virtuele” pas kun je met een auto koppelen, die je eerst eventueel moet aanmaken als je dat nog niet gedaan hebt. Zodra deze gekoppeld is aan een auto kun je deze pas gebruiken om een laadsessie te starten, Om een laadsessie te starten sluit je eerst de kabel aan tussen je laadpaal en je auto. Daarna druk je op het “play symbool” en zal de laadsessie starten. Als deze succesvol gestart kan worden komt er automatisch binnen een seconde of 5 tot 10 een scherm waar je de accu status kan invoeren en vervolgens een laadprofiel kan kiezen.

Voor elke gebruiker die aangemaakt wordt, dus ook jij als laadpaal eigenaar wordt automatisch een “virtuele” laadpas aangemaakt. Je kunt de eigenaar niet veranderen en je kunt hem ook niet verwijderen. Je kunt er alleen een auto aan toekennen. Als je de virtuele laadpas wilt gebruiken moet je er eerst een auto aan toekennen. De functie van de virtuele laadpas is dat als je nog geen laadpassen ingeleerd hebt of dat niet kunt omdat je laadpaal geen laadpas-lezer heeft, je toch een laadsessie kan starten.

Bij instellingen zie je een optie “Configureer start knop” daar kun je ook de virtuele pas instellen. Bij het maandelijkse overzicht staat met welke laadpas elke laadsessie is gestart dus Je kunt besluiten welke je wil gebruiken. Of je de virtuele pas gebruikt is verder geheel jouw keuze.

Als je voor 100% vol laden hebt gekozen, blijft die gewoon werken. Als er weer stroom vraag komt nadat de accu vol is geladen wordt deze gewoon geleverd! We gaan natuurlijk niks inleveren op comfort.

Als je gekozen hebt voor bijvoorbeeld 80% laden dan wordt er GEEN stroom meer geleverd nadat de 80% limiet is bereikt tijdens het laden. Als er opnieuw stroomvraag komt voor de voorverwarming dan wordt die dus niet meer door de laadpaal geleverd. Het hangt van de auto software wat er dan in dat geval gebeurd. De auto zal nog steeds zien dat de auto verbonden is met de laadpaal, maar de laadpaal zal niet meer reageren op het verzoek om het laden te hervatten.

Jazeker, laadpunten met 2 aansluitingen worden door ons netjes ondersteund.

Dat kan zeker! Je kunt in de app zoveel gebruikers aanmaken als je maar wil. Deze krijgen vervolgens een eigen registratie en draaien de app dan op hun eigen account. Ook krijgt elke gebruiker een eigen maandelijks overzicht. Jij als laadpaal eigenaar krijgt dan 2 overzichten, een van je eigen laadtransacties en een overzicht van alle laadtransacties van je mede gebruikers. Super handig!

Auto’s kun je ook zoveel aanmaken als je maar wilt, vervolgens koppel je die al dan niet exclusief aan je gebruiker!

Je kan bijvoorbeeld een paar losse tags kopen en vervolgens elke gebruiker een eigen tag/laadpas geven. Er is ook voorzien in de juiste beveiliging, een laadsessie gestart door jouw kan bijvoorbeeld niet door een andere gebruiker gestopt worden. Ook qua notificatie is er een strikte scheiding. Als een gebruiker een laadtransactie start met zijn eigen laadpas, zal ook alleen de app van de bewuste gebruiker een notificatie krijgen.

Zelfs als je geen laadpas lezer op je laadpaal hebt kun je met meerdere gebruikers werken. Elke gebruiker krijgt namelijk zijn eigen virtuele pas.

Een laadpas dient een nfc chip te bevatten. Een veel gebruikte is de Mifare classic chip. Het aanbod van leveranciers hiervoor is gigantisch.

Elke chip bevat een unieke code, ook wel UID genoemd. Deze zijn er in 2 varianten, met 4 bytes en 7 bytes. Een 4 bytes versie ziet er na “inleren” uit als 3F2D4FD1 en je hebt er met 7 bytes die zien er uit als 7DF43D1C45D01B.

Ook zijn ze er in vele varianten, bijvoorbeeld in creditcard formaat maar ook als sleutelhanger in diverse kleuren. Bijvoorbeeld rfid sleutel hangers deze heeft een 4 bytes UID. Voor gebruik op je thuis laadpaal prima. Even inleren en hij is gebruiksklaar. Als je een laadpas met een 7 bytes UID wil is deze sleutelhanger een mogelijkheid.

Misschien ten overvloede vermeld, maar een door jezelf aangeschafte laadpas werkt uiteraard niet op openbare laadpalen, daarvoor heb je een laadpas nodig, uitgegeven door hierin gespecialiseerde bedrijven.

Zonneladen

Zonneladen op de slimladen service manier

Zonneladen is volgens de definitie het opladen van je auto met zonne-energie. Maar bij slimladen service bedoelen we er iets anders mee. Onder zonneladen verstaan wij dat je alleen de zonne-energie van je zonnepanelen naar je auto laadt die je op enig moment niet zelf gebruikt. Anders gezegd met zonneladen ga je zoveel mogelijk voorkomen dat je stroom teruglevert aan het net. Je laadt dus het overschot aan energie naar je auto in plaats van dat je het teruglevert aan je energiemaatschappij.

Door dit te doen help je het energie net te ontlasten en help je met de energie transitie. En soms is de prijs voor teruglevering zo laag dat je het liever in je auto stopt…

Als je een dynamisch contract hebt kun je ook nog besluiten om bij een bepaalde uurprijs te stoppen met laden omdat je teruglevering dan aantrekkelijker vindt dan het overschot naar je auto te laden. Dit is weer zo’n handige slimladen service handigheidje die je bij andere aanbieders niet snel zal terugzien. Zie ook de het antwoord op: Niet meer laden als prijs hoger is dan (Cent/kWh) ???

Zonneladen werkt als volgt. Via de, in de shop verkrijgbare, P1-zender ontvangen wij de “meterstanden” van je stroomaansluiting. Zodra wij die ontvangen en je hebt je meternummer ingevoerd in de app, zal bij elke start van een laadactie een knop “Zonneladen” verschijnen. Als je daar voor kiest wordt zonneladen geactiveerd tijdens de laadsessie. We gaan dan je laadpaal zo besturen dat hij alle terugleveringen probeert te voorkomen. De berekeningen die uitgevoerd worden proberen over elk vol uur de energie behoefte op 0 te krijgen. In de praktijk lukt dat meestal tot op 0.1-0.2 kWh nauwkeurig.

Er zijn een aantal factoren die het resultaat beinvloeden. Waardoor er bijvoorbeeld toch teruglevering plaatsvindt of het saldo niet goed op 0 komt.

Heel veel zonnepanelen

Stel je hebt zoveel zonnepanelen dat het opgewekte vermogen groter is dan de auto kan “wegladen”. Als je een hybride elektrische auto hebt bijvoorbeeld die maximaal met 3.6kW kan laden en je hebt bijvoorbeeld 40 grote zonnepanelen, dan kan op piekmomenten zoveel opgewekt worden dat je het overschot niet helemaal weg kan laden met de auto. En je toch royaal gaat terugleveren.

Er is geen overschot

Stel je hebt niet zo heel veel zonnepanelen dan kan het zijn dat er gedurende lange tijd, op een zonnige dag, weinig tot geen teruglevering zal plaatsvinden. Logischerwijs is er dan ook geen overschot dat “weggeladen” dient te worden.

Koop een P1-zender

Als je inlogt met je email op de website dan kom je in het “laadpaal eigenaren” portaal. Of als je je account in andere portalen ook gebruikt kies je voor “Laadpaal eigenaar” als je de keuze krijgt. In dit portaal zit een shop gedeelte waar je een P1-zender kan bestellen. Uiteraard dien je in het bezit te zijn van een P1-meter en het is belangrijk dat je router ook in de buurt van de P1 meter zit omdat de P1-zender daar met een losse ethernetkabel op ingeprikt dient te worden.

Vul het EAN nummer in de slimladen service auto opladen App

Bij instellingen onder het menu P1-zender kun je het serienummer van je P1 meter invullen. Nadat je dat gedaan hebt kun je controleren of er data ontvangen wordt. P1 meters lopen qua datum/tijd niet altijd correct en het kan zijn dat je als goed kijkt soms “toekomstigste” data ontvangt. Dat kan geen kwaad verder daar houden onze algoritmes wel rekening mee.

Als je data ontvangt, zal er bij je laadsessie automatisch een knop “Zonneladen” verschijnen bij elke nieuw gestarte laadsessie.

Als je een dynamisch contract hebt, krijg je na het kiezen van zonneladen de mogelijkheid om een drempelbedrag in te stellen. Je vindt dit onder “Niet meer laden als de prijs hoger is dan (cent/kWh).” Hier kun je een bedrag invullen waarvan je denkt: ‘Als ik dat bedrag krijg voor teruglevering, dan wil ik graag terugleveren.’ Je kunt bijvoorbeeld 30 cent/kWh invoeren. De teruglevering stopt zodra de uurprijs voor levering boven dat bedrag uitkomt. Let op, dit is niet de prijs voor teruglevering; die kan per dynamisch energiecontract verschillen, en die prijs hebben we niet beschikbaar. Bij de meeste contracten is het vrij eenvoudig te vinden in de voorwaarden hoe dit werkt. Meestal is het een vast bedrag. Stel dat volgens de prijs-app de uurprijs 26,8 cent is, en je kunt in de app vaak zien wat je krijgt voor teruglevering, bijvoorbeeld 23,5 cent. Het verschil (3,3 cent) moet je dan optellen bij de uurprijs die je instelt als drempel.