Veelgestelde vragen door laadpaaleigenaars

Portaal laadpaaleigenaar

Abonnement slimladen

Informatie over het abonnement “slimladen service auto opl.”

Zorg dat je je factuur adres en mobiele nummer ingevoerd hebt bij “Account informatie”. Het mobiele nummer vragen we van je om je een extra login mogelijkheid te bieden voor het geval je toegang tot je email mocht verliezen. Het factuuradres is nodig voor de te maken factuur.

Als je net een proef abonnement bent begonnen, kun je pas in je laatste maand een abonnement afsluiten. Afhankelijk wanneer je proefperiode in de maand eindigt betaal je het restant van de maand of het resterende deel van de huidige maand plus de volgende maand. Deze grens ligt meestal op 10 dagen voor het eind van de maand.

Ga naar de menu keuze “Abonnement” en druk op de knop “Abonnement starten”. Je start je abonnement door het doen van een iDEAL betaling van je abonnement. Kies bij het afsluiten van je abonnement een betaalrekening waar je ook de vervolg incasso’s op uitgevoerd wilt hebben! Nadat je een succesvolle eerste betaling hebt gedaan wordt er rond de 22ste van de maand het abonnement voor de volgende maand met een automatische incasso afgeschreven. Dit is dezelfde betaalrekening waar je de iDEAL betaling op hebt gedaan.

Van elke gelukte betaling is er een factuur beschikbaar. Voor verificatie betalingen van EUR 0,01 is uiteraard geen factuur beschikbaar. Bij het menu “betalingen” vindt je al je betalingen en bijbehorende factuur indien van toepassing.

Opzeggen is net zo makkelijk als een abonnement afsluiten. Je kunt op elk moment je abonnement opzeggen. Dit doe je met de knop “Opzeggen” bij het menu “Abonnement”. De opzegging gaat in op de eerstvolgende dag. Tevens ontvang je geld terug over de lopende maand en betalen we je eventueel vooruitbetaalde abonnement voor de volgende maand ook terug. Het kan zijn dat je aldus 2 terugbetalingen ontvangt. De terugbetaling wordt als volgt berekend: Aantal dagen nog resterend deze maand gedeeld door het totaal aantal dagen in de maand, vermenigvuldigd met het abonnementsbedrag. Stel je eindigt je abonnement op 20 juli, dan stopt je abonnement vanaf 21 juli. Stel je abonnement kost EUR 2.95, dan is het bedrag dat we terugbetalen (10/31 * 2.95) = EUR 0,95. Mocht je je abonnement weer willen hervatten dan zal je moeten wachten tot het terugbetaal proces is afgerond, dit kan tot 2-3 werkdagen duren. In de tussentijd kun je even niets met je abonnement.

Zonneladen

Zonneladen op de slimladen service manier

Zonneladen is volgens de definitie het opladen van je auto met zonne-energie. Maar bij slimladen service bedoelen we er iets anders mee. Onder zonneladen verstaan wij dat je alleen de zonne-energie van je zonnepanelen naar je auto laadt die je op enig moment niet zelf gebruikt. Anders gezegd met zonneladen ga je zoveel mogelijk voorkomen dat je stroom teruglevert aan het net. Je laadt dus het overschot aan energie naar je auto in plaats van dat je het teruglevert aan je energiemaatschappij.

Door dit te doen help je het energie net te ontlasten en help je met de energie transitie. En soms is de prijs voor teruglevering zo laag dat je het liever in je auto stopt…

Als je een dynamisch contract hebt kun je ook nog besluiten om bij een bepaalde uurprijs te stoppen met laden omdat je teruglevering dan aantrekkelijker vindt dan het overschot naar je auto te laden. Dit is weer zo’n handige slimladen service handigheidje die je bij andere aanbieders niet snel zal terugzien. Zie ook de het antwoord op: Niet meer laden als prijs hoger is dan (Cent/kWh) ???

Zonneladen werkt als volgt. Via de, in de shop verkrijgbare, P1-zender ontvangen wij de “meterstanden” van je stroomaansluiting. Zodra wij die ontvangen en je hebt je meternummer ingevoerd in de app, zal bij elke start van een laadactie een knop “Zonneladen” verschijnen. Als je daar voor kiest wordt zonneladen geactiveerd tijdens de laadsessie. We gaan dan je laadpaal zo besturen dat hij alle terugleveringen probeert te voorkomen. De berekeningen die uitgevoerd worden proberen over elk vol uur de energie behoefte op 0 te krijgen. In de praktijk lukt dat meestal tot op 0.1-0.2 kWh nauwkeurig.

Er zijn een aantal factoren die het resultaat beinvloeden. Waardoor er bijvoorbeeld toch teruglevering plaatsvindt of het saldo niet goed op 0 komt.

Heel veel zonnepanelen

Stel je hebt zoveel zonnepanelen dat het opgewekte vermogen groter is dan de auto kan “wegladen”. Als je een hybride elektrische auto hebt bijvoorbeeld die maximaal met 3.6kW kan laden en je hebt bijvoorbeeld 40 grote zonnepanelen, dan kan op piekmomenten zoveel opgewekt worden dat je het overschot niet helemaal weg kan laden met de auto. En je toch royaal gaat terugleveren.

Er is geen overschot

Stel je hebt niet zo heel veel zonnepanelen dan kan het zijn dat er gedurende lange tijd, op een zonnige dag, weinig tot geen teruglevering zal plaatsvinden. Logischerwijs is er dan ook geen overschot dat “weggeladen” dient te worden.

Koop een P1-zender

Als je inlogt met je email op de website dan kom je in het “laadpaal eigenaren” portaal. Of als je je account in andere portalen ook gebruikt kies je voor “Laadpaal eigenaar” als je de keuze krijgt. In dit portaal zit een shop gedeelte waar je een P1-zender kan bestellen. Uiteraard dien je in het bezit te zijn van een P1-meter en het is belangrijk dat je router ook in de buurt van de P1 meter zit omdat de P1-zender daar met een losse ethernetkabel op ingeprikt dient te worden.

Vul het EAN nummer in de slimladen service auto opladen App

Bij instellingen onder het menu P1-zender kun je het serienummer van je P1 meter invullen. Nadat je dat gedaan hebt kun je controleren of er data ontvangen wordt. P1 meters lopen qua datum/tijd niet altijd correct en het kan zijn dat je als goed kijkt soms “toekomstigste” data ontvangt. Dat kan geen kwaad verder daar houden onze algoritmes wel rekening mee.

Als je data ontvangt, zal er bij je laadsessie automatisch een knop “Zonneladen” verschijnen bij elke nieuw gestarte laadsessie.

Als je een dynamisch contract hebt, krijg je na het kiezen van zonneladen de mogelijkheid om een drempelbedrag in te stellen. Je vindt dit onder “Niet meer laden als de prijs hoger is dan (cent/kWh).” Hier kun je een bedrag invullen waarvan je denkt: ‘Als ik dat bedrag krijg voor teruglevering, dan wil ik graag terugleveren.’ Je kunt bijvoorbeeld 30 cent/kWh invoeren. De teruglevering stopt zodra de uurprijs voor levering boven dat bedrag uitkomt. Let op, dit is niet de prijs voor teruglevering; die kan per dynamisch energiecontract verschillen, en die prijs hebben we niet beschikbaar. Bij de meeste contracten is het vrij eenvoudig te vinden in de voorwaarden hoe dit werkt. Meestal is het een vast bedrag. Stel dat volgens de prijs-app de uurprijs 26,8 cent is, en je kunt in de app vaak zien wat je krijgt voor teruglevering, bijvoorbeeld 23,5 cent. Het verschil (3,3 cent) moet je dan optellen bij de uurprijs die je instelt als drempel.

P1-Zender

De slimme zender nodig om te kunnen zonneladen

Welke P1-zender heb ik nodig?

Er zijn in principe 3 soorten P1 meters in Nederland in gebruik.

DSMR2 meters (voor 2016)
DSMR4 meters
De DSMR5 meters, de meest moderne meters

Extra voeding nodig?

Voor de DSMR2 en DSMR4 meters is een USB voedings adapter nodig. De P1-zender heeft aan 5V – 250mA al genoeg, dus elke willekeurige USB-C lader is geschikt als voeding. Wil je er 1 aanschaffen dan adviseren wij de voeding van HomeWizard.

Voor DSMR5 meters is GEEN extra voeding nodig, de P1-zender kan gevoed worden door de meter zelf.

Splitter nodig?

Als je laadpaal de P1 aansluiting in gebruik heeft, omdat hij loadbalancing heeft, dan heb je een splitter nodig. Dit is een apparaatje waardoor je meerdere apparaten op je P1 poort kan aansluiten. Wij adviseren een zogenaamde actieve splitter omdat deze ervoor zorgt dat elk aangesloten apparaat geisoleerd is van de andere apparaten en er minder kans is op storingen. Ook kan op een actieve splitter een USB-C adapter worden aangesloten wat de stroomvoorziening garandeert. Een goede, actieve splitter die is die van Homewizard.

Je sluit de P1-zender heel eenvoudig aan. Het smalle stekkertje (RJ11) steek je in de P1 poort van je meter, of in een vrije splitterpoort. De meegeleverde ethernet kabel sluit je aan op een “LAN” poort van je router. Controleer in de slimladen app, door het serienummer dat op je meter staat in te voeren, of de P1-zender functioneert.

Heb je een oudere meter met DSMRR4 of DSMR2 dan moet je ook een voeding aansluiten op de Usb-C poort van de P1-zender (aan de zijkant). Als je een actieve splitter hebt sluit dan de USB-c voeding aan op de splitter.

Als je in de slimladen App het serienummer van de meter hebt ingevoerd maar er wordt geen data ontvangen dan kun je de volgende stappen doen. Deze stappen vergen wel enige netwerk kennis, dus vraag eventueel een technisch onderlegd iemand om je even te helpen.

Stap 1 – Achterhaal het ipadres van de zender

Kijk in je router naar alle aangemelde clients. De P1-zender heeft als hostnaam “P1-zender”. Noteer het ipadres van de P1-zender. Als je deze niet in de lijst kunt vinden. Controleer dan of je P1-zender op een werkende poort van je router is aangesloten. Sluit eventueel een usb-c voeding aan op de P1-zender om er zeker van te zijn dat deze voldoende stroom krijgt. Bij een DSMR5 meter zou er voldoende stroom geleverd moeten worden door de meter zelf. Controleer of de P1 aansluiting goed gemonteerd zit in de meter.

Stap 2 – Test of de P1-zender data ontvangt van de meter

De P1-zender heeft een telnet daemon op poort 23 draaien. Door een telnet sessie op te zetten naar het ipadres op poort 23 kun je zien wat de meter ontvangt. In windows kun je dit doen door “>telnet <ipadres> 23” in te toetsen (eventueel de telnet client activeren in windows). Als je data ziet verschijnen in regelmatige intervallen dan ontvangt de P1-zender data van je meter. Blijft het scherm leeg dan is er iets mis met de P1 poort. Het kan ook zijn dat je een verkeerde P1-zender hebt besteld, als je meter een DSMR2 type is, dan heb je een andere P1 zender nodig. Zie je wel data ga dan naar stap 3

Stap 3 – Controleer firewall settings

De P1-zender zend data naar de slimladen servers. Controleer in de firewall settings of uitgaand verkeer naar alle internet adressen op poort 5001 is toegestaan. Als de P1-zender niet tegengehouden wordt door firewall regels zou het moeten werken. Als je toch geen data ontvangt controleer dan nogmaals het serienummer van je meter in de app. Mocht na controle van het serienummer van de meter het nog niet werken, neem dan contact op klantenservice.

De P1-zender biedt de mogelijkheid om de ontvangen meter data te gebruiken. Voor dit doeleinde draait er op de zender een zogenaamde telnet daemon op poort 23. Door met een applicatie een verbinding op te zetten naar deze telnet service kan deze de meterdata ontvangen. De meeste van dit soort applicaties hebben het ipadres nodig van de zender. Deze kun je vinden door in je router te kijken naar aangesloten clients. De P1-zender heeft “P1-zender” als hostname. Met het weergegeven ipadres kun je diverse home-automation systemen toegang verstrekken tot de meter data. We geven 2 voorbeelden maar er zijn er vast nog meer.

Home assistant

Home Assistant is een van de zeer populaire home-automation applicaties. Deze op opensource gebaseerde oplossing biedt een goede ondersteuning voor meters die hun data via een telnet daemon aanbieden.

Installeer de module zoals beschreven op de pagina “DSMR slimme meter”. Kies connectie type “netwerk”, vul het gevonden ipadres in, poort 23 en de juiste DMSR versie in. En volg de verdere instructies. Hieronder vindt je een voorbeeld configuratie waarbij de P1-zender op ipadres 192.168.1.13 te vinden is. En met een DSMR5 meter is gekoppeld.

Domoticz

Ook een populair home automation systeem. Domoticz heeft standaard support voor “P1 Smart meter with LAN interface”. Als voorbeeld voor de P1-zender als deze als ipadres 10.0.0.10 heeft. de poort is 23.